انتقال یک کارخانه لوازم آرایشی از ترکیه به ایران

1071

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از انتقال یکی از کارخانه‌های لوازم آرایشی در ترکیه به منطقه آزاد ارس خبر داد.

محسن عرب باغی در نشستی خبری با اشاره به پروژه فرودگاه ارس اظهار کرد: ما ابتدا باید تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل را مدنظر قرار دهیم. ابتدا هر طرحی که قرار است اجرایی شود باید توجیه‌پذیر باشد. در سال ۹۲ درآمد منطقه آزاد ارس بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بود و ما نمی‌توانستیم با چنین رقمی پروژه‌های کلان را مدنظر قرار دهیم و تصمیم گرفتیم ابتدا زیرساخت‌های آب، برق و گاز را تکمیل کنیم و سپس به اولویت‌های بعدی همچون فرودگاه توجه کنیم. ما در حال حاضر به دنبال راه آهن و جاده هستیم و فرودگاه ارس در اولویت آخر ماست.

وی با اشاره به اینکه طرح پروژه فرودگاه ارس جانمایی شده، گفت: منتظر مجوزهای لازم برای ساخت فرودگاه هستیم تا بتوانیم کار خود را در این رابطه آغاز کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همچنین در پاسخ به اینکه برخی معتقدند مقوله قاچاق از طریق نفوذ بعضی نهادها و از طریق  کانال منطقه آزاد انجام می‌شود، بیان کرد: در مورد منطقه آزاد ارس می‌توانم بگویم که هیچ نهاد سازمان یافته‌ای به منظور دخالت در امر قاچاق وجود ندارد.

عرب باغی در ادامه از راه‌اندازی سه خط مونتاژ خودروی سواری، وانت و ون خبر داد و گفت: قصد داریم منطقه را به قطب مونتاژ صنایع خودرو تبدیل کنیم و معتقدیم بهترین منطقه برای تولید قطعات مونتاژ مناطق آزاد هستند چرا که ما نمی‌توانیم همه قطعات را خودمان بسازیم.

وی همچنین در مورد بحث حمایت از خطوط تولید در منطقه، افزود: سیاست ما حمایت از صنایع است اما با کمبود زمین مواجه هستیم و در حال حاضر ۲۶۰ هکتار زمین داریم که باید آماده‌سازی شده و سپس به صاحبان صنایع تحویل داده شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همچنین به انجام برخی مذاکرات با طرف ترکیه‌ای‌ اشاره کرد و گفت: مذاکرات با ترکیه در مورد لوازم آرایشی برند انجام شده و قرار است یکی از کارخانه‌های لوازم آرایشی از ترکیه به ارس منتقل شود. ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در منطقه است و ما با توجه به حساسیت استفاده از این مواد آرایشی قصد داریم چنین اقدامی را انجام دهیم.

عرب باغی در پاسخ به سوالی مبنی بر بازه ۱.۵ روزه گردشگری در منطقه و علت پایین بودن میزان زمان حضور گردشگران در منطقه آزاد ارس، عنوان کرد: در مورد گردشگران داخلی مشکل کمتری داریم اما مشکلات ما در مورد گردشگران خارجی بیشتر است چرا که یکی از مشکلات عدم جذب گردشگر تبلیغات است. متاسفانه همواره تبلیغات سوئی علیه جمهوری اسلامی ایران شده و باید عاملی را مدنظر قرار دهیم که بتوانیم این تبلیغات منفی را خنثی کنیم. قصد داریم در همین زمینه کمپ‌های اقامتی خود را افزایش دهیم و هتلی را نیز در حال ساخت داریم که در مراحل پایانی است و نزدیک به ۱۳۵ اتاق دارد. هتلی چهار ستاره که امیدواریم هر چه سریع تر تکمیل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر وجود کالاهای کم کیفیت چینی در مناطق آزاد، میزان زمین‌خواری در منطقه آزاد ارس و نیز آخرین وضعیت راه آهن جلفا به ترکیه و آذربایجان، اظهار کرد: ابتدا باید بگویم که در منطقه آزاد ارس کالاهای کم کیفیت چینی کم داریم. بعضی در این راستا جمع‌آوری‌هایی صورت گرفته و در مجموع میزان کالاهای ترک بیشتر است اما در این راستا ابتدا باید بتوانیم برندها را وارد کنیم و سپس به تولید بپردازیم. به صورت کلی کالای چینی زیادی به منطقه وارد نشده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در مورد زمین خواری در این منطقه نیز، گفت: برخی افراد بودند که زمین‌ها را گرفته و نگه داشتند اما سال گذشته ۲۲۰ واحد زمین در بخش تجاری خلع ید شد چرا که بازه زمانی در اختیار آنها برای ساخت پروژه پایان یافته بود. این در حالی است که در قانون بازه زمانی سه ماهه تعریف شده اما ما حتی با توجه به اینکه می‌دانستیم تکمیل این ساختار سه ماهه امکان‌پذیر نیست یک الی دو بار این زمان را تمدید کردیم اما باز هم ثمری نداشت. در مجموع واگذاری زمین‌های تجاری مغایر با سیاست‌های مناطق آزاد است و ما نیز مدت قابل اشاره‌ای است مجوز واگذاری زمین‌های تجاری را صادر نکردیم.

عرب باغی در مورد خطوط راه آهن منطقه نیز افزود: خط راه آهن تبریز به جلفا از سرعت پایین برخوردار است. ما نیازمند توجه دولت در این زمینه هستیم و بازدیدهایی در منطقه صورت گرفته تا بتوانیم افزایش سرعت راه آهن منطقه را از ۶۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت برسانیم هر چند که شیب منطقه زیاد است علاوه بر این قصد داریم زمان حرکت‌ها را از یک بار به دو بار تغییر دهیم.

وی افزود: خط راه آهن جلفا به قلی بیگلو، جلفا را به باکو وصل می‌کند و در حال نهایی شدن طرح آن هستیم و نیز قرار است با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود بحث توسعه این خط مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این خط راه آهن ترکیه به نخجوان وجود دارد که ما قصد داریم با مذاکراتی که با نخجوانی‌ها انجام می‌دهیم جلفا را به این منطقه وصل کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همچنین در مورد علت عدم استفاده از ظرفیت‌های بادی و خورشیدی موجود در منطقه، گفت: باید استفاده از انرژی خورشیدی و بادی در کشور رواج پیدا کند و این موضوع ابتدا نیازمند سرمایه‌گذاری بالاست. اکثر کشورهای همسایه و منطقه انرژی‌های خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌کنند و ما نیز مجوزهایی را برای استفاده از انرژی خورشیدی صادر کردیم که باید عملیاتی شود.

عرب باغی در مورد عدم حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان در منطقه خاطرنشان کرد: اکثر این واحدهای تولیدی مشکل نقدینگی دارند و دولت باید کمک بیشتری به این واحدها داشته باشد. یکی از مسائلی که وجود دارد این است که بعضا تولیدات داخلی داریم که برند خارجی بر آنها هک می‌شود و این ناشی از فرهنگ غلط مصرف‌کننده است که باید درست شود.

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

دیدگاه بگذارید

آدرس ایمیل شما محفوظ می ماند

*